Mijn Noordwest
  • NL
  • DE
  • EN
  • DE
  • EN
  • NL
Mijn Noordwest
  • NL
  • DE
  • EN
  • DE
  • EN
  • NL
Noordwest Ziekenhuisgroep
HomePatiënt en BezoekerWerk en opleidingVoor zorgverlenersContact
  • Home
  • Over ons
    • Over Noordwest
    • Ons verhaal
      • Veilig en welkom voelen
    • Samenwerking
    • Wetenschap en onderzoek
    • Kwaliteit van zorg
      • Accreditatie
      • Kwaliteitsindicatoren
      • Ziekenhuischeck
      • Medische hulpmiddelen
      • Incidenten gemeld aan IGJ
      • Patiëntenpanel
      • Tevreden patiënten
      • Tevreden medewerkers
    • Organisatie
      • Raad van bestuur
      • Raad van toezicht
      • Stafbestuur
    • Adviesraden
      • Cliëntenraad
      • Ondernemingsraad
      • Verpleegkundige adviesraad
    • Familiehuis Noordwest
      • Uw verblijf
      • Reserveringen en contact
      • Team van medewerkers
      • Organisatie en financiën
      • Logeren locatie Den Helder
      • Word vrijwilliger
    • Noordwest bouwt
      • Alkmaar
        • Achtergrond
        • Gefaseerd bouwen
        • Voorbereiding
        • Ontwerp nieuwbouw
        • Ontwerp Westerlicht
        • Westerlicht tour
        • Omgeving
        • Presentaties
        • Veel gestelde vragen
        • Contact
      • Den Helder
        • Voorbereiding
        • Ontwerp verbouw
        • Afdeling acute zorg
        • Duurzaamheid
        • Planning
        • Contact
    • Locatieprofiel Den Helder
    • Jaarverslagen
    • Persvoorlichting
    • Historie
      • Historie locatie Alkmaar
      • Historie locatie Den Helder
    • Kunst in Noordwest
      • Kunst locatie Alkmaar
        • Commissie KAM
        • Huidige exposities Alkmaar
        • Exposeren in Alkmaar
      • Kunst locatie Heerhugowaard
    • ANBI-instelling
    • Noordwest magazine
    • Vrienden van Noordwest
      • Businessclub Noordwest
    • Vrienden van Noordwest Den Helder
  • Patiënt en Bezoeker
    • In het ziekenhuis
      • Specialismen
      • Specialisten & medewerkers
      • Ziektebeelden
      • Onderzoeken
      • Behandelingen
      • Patiëntenfolders
    • Naar het ziekenhuis
      • Aanmelden
      • Uw polikliniekbezoek
        • Uw e-mailadres
        • Service bij polikliniek
        • Veilig thuis, ook onze zorg
      • Opname
        • Dagopname
        • Meerdaagse opname
          • Beweeg je beter!
          • Services van onze vrijwilligers
          • Eten en drinken tijdens opname
            • Nieuw voedingsconcept
      • Operatie
      • Nazorg
      • Wachttijden
      • Mijn Noordwest
      • Digitale zorg
    • Bezoekersinformatie
      • Bezoektijden
      • Parkeren
      • Logeren dichtbij het ziekenhuis
      • Onze service
      • Stuur een wenskaart
        • Kaartje naar Alkmaar
        • Kaartje naar Den Helder
      • Cliëntenraad
    • Algemene informatie
      • Afschrift medisch dossier
      • Tevreden of een klacht?
        • Klachten
          • Contactformulier
        • Klantenwenskaart
        • Cliëntenraad
      • Regels en privacy
        • Huisregels
      • Kosten & vergoedingen
        • Gecontracteerde zorgverzekeraars
        • Niet verzekerd of een buitenlandse verzekering?
          • Kosten laboratoriumonderzoek
        • Uw zorgnota
        • Contact kosten & vergoedingen
      • Onze zorg in de praktijk
      • Veel gestelde vragen
      • Rookvrij ziekenhuisterrein
  • Werk en opleiding
  • Voor zorgverleners
    • Algemene informatie
      • Wachttijden
      • Naslag symposia
      • Transmuraal incidenten melden
      • Contact met poliklinieken
    • Verwijzen
      • Aanvragen/ Bestellen
      • Protocollen
      • Verwijzing oncologie
      • Noordwest bepalingenwijzer
      • ZorgDomein
    • Zorgverlenersportaal
    • Transmurale zorg
      • Samenwerken
      • Transmurale initiatieven
      • Samenwerken in de regio
      • Agenda
      • Contact
  • Contact
Noordwest Ziekenhuisgroep
U bent hier:  Over ons  »  Kwaliteit van zorg  »  Tevreden patiënten

Tevreden patiënten

+A
  • Over Noordwest
  • Ons verhaal
    • Veilig en welkom voelen
  • Samenwerking
  • Wetenschap en onderzoek
  • Kwaliteit van zorg
    • Accreditatie
    • Kwaliteitsindicatoren
    • Ziekenhuischeck
    • Medische hulpmiddelen
    • Incidenten gemeld aan IGJ
    • Patiëntenpanel
    • Tevreden patiënten
    • Tevreden medewerkers
  • Organisatie
    • Raad van bestuur
    • Raad van toezicht
    • Stafbestuur
  • Adviesraden
    • Cliëntenraad
    • Ondernemingsraad
    • Verpleegkundige adviesraad
  • Familiehuis Noordwest
    • Uw verblijf
    • Reserveringen en contact
    • Team van medewerkers
    • Organisatie en financiën
    • Logeren locatie Den Helder
    • Word vrijwilliger
  • Noordwest bouwt
    • Alkmaar
      • Achtergrond
      • Gefaseerd bouwen
      • Voorbereiding
      • Ontwerp nieuwbouw
      • Ontwerp Westerlicht
      • Westerlicht tour
      • Omgeving
      • Presentaties
      • Veel gestelde vragen
      • Contact
    • Den Helder
      • Voorbereiding
      • Ontwerp verbouw
      • Afdeling acute zorg
      • Duurzaamheid
      • Planning
      • Contact
  • Locatieprofiel Den Helder
  • Jaarverslagen
  • Persvoorlichting
  • Historie
    • Historie locatie Alkmaar
    • Historie locatie Den Helder
  • Kunst in Noordwest
    • Kunst locatie Alkmaar
      • Commissie KAM
      • Huidige exposities Alkmaar
      • Exposeren in Alkmaar
    • Kunst locatie Heerhugowaard
  • ANBI-instelling
  • Noordwest magazine
  • Vrienden van Noordwest
    • Businessclub Noordwest
  • Vrienden van Noordwest Den Helder

Noordwest Ziekenhuisgroep ziet haar patiënten en bezoekers graag tevreden. In ons streven onze zorg- en dienstverlening te optimaliseren, vragen we patiënten en bezoekers met bijvoorbeeld enquêtes en in vraaggesprekken naar hun mening over Noordwest Ziekenhuisgroep. Alleen in samenwerking met onze klanten kunnen we onze dienstverlening verbeteren. Zij beleven ons ziekenhuis en onze dienstverlening en kunnen als geen ander aangeven wat hun ervaringen, wensen en behoeften zijn. Momenteel zetten we de volgende middelen in om een beeld te krijgen van de mate waarin onze patiënten en bezoekers tevreden zijn.

Leren van klachten

Wij vinden het erg belangrijk om klachten van patiënten en bezoekers te horen. We kunnen dan samen met de klant een eventuele oplossing voor het probleem zoeken. Een klacht kan voor ons ook aanleiding zijn bepaalde zaken nader te bekijken of eventueel het beleid bij te stellen. Mede op basis van klachten, verbeteren wij de kwaliteit van onze zorg- en dienstverlening. Lees meer over het indienen van een klacht.

Klantenwenskaart

Onze patiënten en bezoekers kunnen op ieder moment wensen of suggesties kenbaar maken. Dit kan door de klantenwenskaart in te vullen. De klantenwenskaart levert praktische en actuele verbetersuggesties op zonder dat patiënten of bezoekers hierover een klacht indienen. De klantenwenskaart is verkrijgbaar in de centrale hal, bij de balie van patiëntenvoorlichting, en is opgenomen in de brochure 'uw verblijf' die patiënten ontvangen bij opname. Ook kan men de klantenwenskaart online invullen.

Cliëntenraad

Onze cliëntenraad vertegenwoordigt onze klanten, zoals patiënten, bezoekers en naasten van patiënten. Ook de cliëntenraad levert met suggesties een bijdrage aan verdere verbetering. Meer informatie over cliëntenraad.

Digitale patiëntentevredenheidsmetingen

Wij werken met het digitale instrument Explora van de Nederlandse Vereniging voor Ziekenhuizen om van patiënten feedback op onze zorgverlening te krijgen. In april doen we mee aan een digitale meting via e-mail door onderzoeksbureau Expoints. Onze medewerkers en artsen hebben een belangrijke eigen inbreng in het samenstellen, uitzetten en verwerken van de vragenlijsten. Zo kunnen we gericht de ervaring van de patiënt in kaart brengen. Enkele actuele resultaten zijn:

  2019 2018 2017
aantal ingevulde vragenlijsten 7.615 6.370 6.082
gemiddelde rapportcijfer 8,58 8,40 8,36
percentages onvoldoendes 1,76% 2,59% 2,27%
percentages negens en tienen 55,04% 47,97% 45,13%

 

Onderzoek tevredenheid consulten

In maart, april en mei 2021 hebben wij ook een andere digitale meting uitgevoerd via e-mail. Tijdens dit onderzoek is er gekeken naar de ervaringen van patiënten over de verschillende soorten poliklinische consulten binnen ons ziekenhuis: een fysieke afspraak op de polikliniek, een video-afspraak of een telefonische afspraak. Daarnaast zijn gezondheidsvaardigheden en digitale vaardigheden onderzocht. Met de feedback van patiënten op deze soorten consulten, streven we ernaar om de best passende zorg aan te bieden en onze processen te verbeteren. Bekijk de resultaten van het onderzoek in het rapport.

Kwalitatief onderzoek

Naast kwantitatief onderzoek doen we ook kwalitatief onderzoek.

Shadowing

Met 'shadowing' worden patiënten door opgeleide vrijwilligers 'geschaduwd'. De vrijwilliger gaat - na toestemming van de patient - 'undercover' mee met de patiënt om zo samen met de patiënt een beeld te krijgen van de zorg- en dienstverlening. Met shadowing krijgen we gedetailleerd inzicht in knelpunten, ervaringen en positie van de patiënt tijdens het doorlopen van het zorgtraject van de poliklinieken. En hiermee komen we tot concrete verbeteringen en herontwerp van processen.

Spiegelgesprekken

Tijdens spiegelgesprekken gaan we met de patiënt in gesprek en halen we puur kwalitatieve informatie boven water. We vragen om feedback en informatie over de verleende en ervaren zorg op onze klinische afdelingen. Uit de resultaten van de spiegelgesprekken rollen verbeterpunten waardoor we de mogelijkheid hebben om directe verbetering in onze zorgverlening aan te brengen. Spiegelgesprekken leveren unieke informatie op die op geen andere manier kan worden verkregen.

Wachtkamerobservaties

Als u ons ziekenhuis bezoekt gaat het niet alleen om het directe contact met de arts, het gaat om het gehele pad wat u doorloopt. Een onderdeel daarvan is dat u eventueel moet wachten in de wachtkamer. Dat is de eerste indruk die u ontvangt van de poliklinieken waar u vervolgens wordt geholpen. Om een indruk te krijgen van hoe het wachten in de wachtkamer door u wordt ervaren doen we wachtkamerobservaties. Over het algemeen gebeurt dit door een ervaringsdeskundige op het gebied van gastvrijheid. Uiteindelijk kunnen we met de observaties het wachten veraangenamen.

Laatst bezochte pagina's

U bent hier: Tevreden patiënten

Terug naar boven
Direct naar
Telefoonnummers Locaties Over ons Vacatures Specialisten en medewerkers Werk en opleiding Teamviewer voor medewerkers Inloggen medewerkersportaal Bezoektijden Logeren dichtbij Nieuws Agenda
Privacy en cookies| Disclaimer| Copyright 2023 Noordwest Ziekenhuisgroep inloggen