• NL
Bewegen en voldoende eten is goed voor u. Ook als u in het ziekenhuis verblijft. Uw conditie blijft beter op niveau, het heeft een positief effect op uw herstel, op uw spierbehoud en -herstel en het vergroten van uw spiermassa.
 

Om deze video te bekijken moet u eerst akkoord gaan met inschakelen van alle cookies.

Voorkeuren aanpassen
 
 

Uw conditie op niveau

Wij willen u graag helpen en stimuleren tijdens uw opname te bewegen en voldoende te blijven eten. Hoe u dit kunt doen? Daarvoor geven wij u tips. Dit zijn tips die u goed kunt inpassen in uw dagelijkse ritme. Mag ik wel bewegen? Als u  twijfels heeft, stel dan uw vragen aan uw verpleegkundige. Heeft u vragen over voeding tijdens een opname? Lees dan de folders 'Beweeg je beter' en 'Ongewild afvallen'. 

>klik op de afbeelding om deze te vergroten
 

Tips goed in te passen in uw dagelijkse ritme

Lees de volgende tips:

  • gebruik zo min mogelijk de postoel of het urinaal, maar loop naar het toilet
  • eet en drink zoveel mogelijk aan tafel. Vraag om hulp als het nodig is
  • wandel regelmatig in de kamer of op de gang. Het liefst ieder uur. Op sommige afdelingen zijn zelfs loop- en themaroutes uitgezet. Zo komt u meer te weten over de stad Alkmaar, sport en de kunst in het ziekenhuis. Gaat u de afdeling af, meld dit dan bij de verpleegkundige
  • gebruik de hometrainer en/of oefenmateriaal die op de afdeling beschikbaar zijn. Soms is er zelfs een hometrainer beschikbaar waarmee u virtueel wereldwijd diverse bestemmingen kunt bezichtigen. Ga er lekker mee ‘op pad’
  • blijven eten tijdens een ziekenhuisopname is belangrijk. Eet dan voornamelijk eiwitrijke producten, zoals zuivel, vlees, vis, gevogelte, ei, peulvruchten en noten. Op onze ontbijt- en lunchkaart voor opgenomen patiënten leest u onze eiwitrijke toppers.
    Benieuwd hoeveel eiwitten u heeft gegeten en of het voldoende is? Hou het bij op de Turflijst eiwitrijke voeding
    Heeft uw diëtist u een ander advies gegeven, dan volgt u het advies van uw diëtist
  • neem voor of binnen 30 minuten na een lichamelijke activiteit eiwitrijke voeding
  • zorg ervoor dat u op gewicht blijft
     

7 Minute workouts voor als u ligt, zit of staat

Met deze 3 oefenprogramma’s kunt u op uw eigen niveau aan de slag, op het moment dat het u uitkomt. Doe de workout maximaal 3 keer per dag. Elk filmpje duurt 7 minuten. Twijfelt u of een oefening voor u geschikt is? Stel dan uw vragen aan uw verpleegkundige. Ook vindt u oefeningen in onze folders: Oefeningen terwijl u staat, ligt en zit
 

Om deze video te bekijken moet u eerst akkoord gaan met inschakelen van alle cookies.

Voorkeuren aanpassen

Om deze video te bekijken moet u eerst akkoord gaan met inschakelen van alle cookies.

Voorkeuren aanpassen

Om deze video te bekijken moet u eerst akkoord gaan met inschakelen van alle cookies.

Voorkeuren aanpassen
 
Meer tips leest u in onze folder ‘Beweeg je beter!' 
 

Een paar dagen weinig beweging of onvoldoende eiwitrijk eten: wist u dat...

  • het een verlies van 10-15% aan spiermassa tot gevolg heeft en het maanden duurt om dit weer op te bouwen
  • het kan leiden tot langere ziekenhuisopnames
  • het kan leiden tot (extra) complicaties
  • het bij ouderen kan leiden tot het niet meer zelfstandig kunnen wonen
  • 3 weken beddrust evenveel impact op de conditie heeft als 40 jaar ouder worden. Daarom is het zo belangrijk dat u tijdens uw ziekenhuisopname zoveel mogelijk in beweging blijft en zo goed mogelijk eet
Daarom is het zo belangrijk dat u tijdens uw ziekenhuisopname zoveel mogelijk in beweging blijft.

Laatst bezochte pagina's

U bent hier: Beweeg je beter!