Organisatie transmurale samenwerking

Noordwest Ziekenhuisgroep heeft samen met de huisartsenorganisaties HONK en HKN op bestuurlijk niveau een regiovisie op de samenwerking 1e en 2e lijn ontwikkeld. Doel is het versterken en verbinden van professionals en netwerken. Samen kunnen we zorgdragen voor de continuïteit van zorg in de regio.  Er vind regelmatig overleg plaats op bestuurlijk niveau over de samenwerking in de regio en om uitvoering te geven aan de plannen.

De transmurale commissie draagt zorg voor de organisatie en werkwijze voor transmurale samenwerking 1e en 2e lijn  zorg, voor de regio Noord-Kennemerland en de Kop van Noord-Holland. 

  • het bevorderen van de samenhang en kwaliteit van zorg in de 1e en 2e lijnszorg in de regio
  • uitvoering geven aan hoofdlijnen akkoord ‘Juiste zorg op de juiste plek’
  • zorgvernieuwing en –ontwikkeling stimuleren en faciliteren op een wijze die past bij de eerste en de tweede lijn en door goede borging blijvend succesvol kan zijn

Samenstelling  van de Transmurale Commissie:

  • Noordwest ziekenhuisgroep > 2 medisch specialisten uit stafbestuur
  • HKN > 2 huisartsen uit het bestuur en 1 directielid
  • HONK > 2 huisartsen uit het bestuur en 1 directielid
  • Transmurale Coördinatoren (3x)

Het is gewenst dat vertegenwoordigers uit de 1e en 2e lijn met elkaar in gesprek zijn en blijven om de verwijsafspraken/zorgpaden met elkaar te ontwikkelen, te evalueren en waar nodig bij te stellen. Om die reden organiseren Noordwest en de beide huisartsenorganisaties HONK en HKN vakgroep-overleggen.

Deze overleggen vinden minimaal eenmaal per jaar per vakgroep plaats en waar nodig worden vervolg-overleggen gepland.  Per vakgroep nemen deel: 1 of 2 medisch specialisten, een afdelingsmanager van de polikliniek, een beleidsmedewerker kwaliteit Noordwest, 1 of 2 huisartsen (vanuit HONK en HKN) en de huisarts-coördinator(en) van HONK en HKN.

Bekijk het format vakgroepoverleg.

Meedenkadvies

Een digitaal meedenkadvies is een digitale adviesvraag van de eerstelijn (huisarts) aan de tweedelijn (medisch specialist) waarbij de specialist – enkel op basis van de door de huisarts verstrekte informatie – digitaal schriftelijk advies aan de huisarts geeft. De specialist ziet of spreekt de patiënt niet. De specialist stelt géén diagnose.

Het meedenkadvies is mogelijk voor MDL, orthopedie, interne geneeskunde, reumatologie, KNO, pijngeneeskunde, gynaecologie, longgeneeskunde, neurologie, cardiologie, kindergeneeskunde, chirurgie, urologie, dermatologie, geriatrie, plastische chirurgie, revalidatie, oogheelkunde en de borstkliniek.

-> klik op de afbeelding om deze te vergroten

 

* waar wordt gesproken van een meekijkconsult, wordt het meedenkadvies bedoeld. Er is derhalve geen sprake van een meekijkconsult waarbij de medisch specialist de patiënt zelf beoordeelt, bijvoorbeeld via een videoconsult.

  • de huisarts die het digitale meedenkadvies aanvraagt, blijft hoofdbehandelaar en eindverantwoordelijk tijdens het digitale meedenkadvies en bespreekt het advies en eventuele vervolgbehandeling met de patiënt
  • het digitale meedenkadvies is de voorkeursvorm voor de consultatie van een medisch specialist en vervangt de telefonische consultatie, behoudens spoedgevallen en patiënten waarmee reeds een behandelovereenkomst met de betreffende vakgroep van Noordwest is (voor de problemen waarvoor de patiënt niet al in zorg is). Hiervoor blijven de spoedlijn en reguliere overlegvormen beschikbaar

  • de huisarts informeert de patiënt over de uitvoering van het digitale meedenkadvies en vraagt toestemming aan de patiënt voor het delen van medische gegevens
  • de legitimatie van de patiënt en verificatie van de identiteit van de patiënt vindt plaats door de huisarts voordat de huisarts de aanvraag tot een digitaal meedenkadvies verstuurt
  • de aanvragende huisarts draagt zorg voor tijdige overdracht van patiëntgegevens ten behoeve van het digitale meedenkadvies door Noordwest
  • uitwisseling van patiëntengegevens vindt plaats door de huisarts via Zorgdomein. De medisch specialist gebruikt Edifact voor de terugkoppeling van het advies aan de huisarts
  • vervolgens worden de gegevens (vraagstelling*, journaal, probleem/ episodelijst, medicatie*, allergie/ intolerantie, contra-indicaties m.b.t. medicatie, resultaten ingestelde/eerdere behandeling, aanvullend onderzoek, overige opmerkingen, eventuele bijlagen) door Noordwest opgenomen in het EPD van Noordwest (*=verplicht veld)
  • de uitwisseling van patiëntengegevens vindt plaats met inachtneming van de toepasselijke wet- en regelgeving, waaronder doch niet uitsluitend de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG)
  • de huisarts registreert het advies in het dossier van de patiënt
  • Noordwest en de huisarts zijn ieder voor zich verantwoordelijk voor de verwerking van persoonsgegevens
  • indien er onverhoopt sprake is van een calamiteit in de zin van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg en/of een datalek als bedoeld in de AVG dient dit onverwijld aan de calamiteiten officers respectievelijk de functionaris gegevensbescherming van Noordwest en de huisarts(en praktijk) te worden gemeld. Tevens dragen de contactpersonen er zorg voor dat de raden van bestuur van Noordwest en de huisarts(en praktijk) worden geïnformeerd. De partij waar de calamiteit/het datalek heeft plaatsgevonden, draagt zorg voor de melding bij de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) dan wel de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). Noordwest en de huisarts stemmen onderling af over de berichtgeving aan patiënt/betrokkenen

  • op klachten van patiënten betreffende het digitale meedenkadvies is in beginsel de reguliere klachtenregeling van de aanvragende huisarts van toepassing en de betreffende klacht zal aldaar worden behandeld
  • in het geval dat een klacht van een patiënt thuishoort bij Noordwest, wordt deze klacht doorgestuurd naar het klachtenbureau van Noordwest. In het geval van samenloop vindt overleg plaats tussen de klachtenbureaus van Noordwest en de huisarts. Noordwest en de huisarts committeren zich bij samenloop aan het vinden van één klachtenfunctionaris voor het afhandelen van de klacht
  • Noordwest en de huisarts vrijwaren elkaar over en weer voor alle aanspraken en/of claims van patiënten en/of derden tot vergoeding van de in het kader van deze Overeenkomst veroorzaakte schade die het gevolg is van het handelen of nalaten van de vrijwarende partij. Deze vrijwaring is niet van toepassing indien de schade het directe gevolg is van verwijtbare schuld, grove nalatigheid of verwijtbare fouten door de gevrijwaarde partij
  • uitgangspunt bij de behandeling van patiënten is dat de huisarts die het digitaal meedenkadvies aanvraagt, de aansprakelijke partij is jegens de patiënt en/of diens vertegenwoordiger met mogelijkheid van regres
  • partijen en de deelnemende huisartsen dragen zorg voor het afsluiten en in stand houden van een adequate beroepsaansprakelijkheidsverzekering. 

Samen beslissen en keuzehulpen

Binnen Noordwest is Samen beslissen (oftewel gedeelde besluitvorming) een belangrijk speerpunt. We willen passende zorg bieden, zo dicht mogelijk bij mensen. Dus gaan we persoonlijk in gesprek met onze patiënten. Welke zorg past hen het best? Wat zijn hun wensen? En hoe denken zij over kwaliteit van zorg en leven? Wat ons betreft maken we het onze patiënten zo makkelijk en comfortabel mogelijk en krijgen zij ruimte voor eigen regie. In goed overleg kiezen we welke zorg we waar en hoe het beste kunnen bieden.

Onze patiënten informeren wij op verschillende manieren over gedeelde besluitvorming. Zo zijn er op onze locaties posters te vinden met de ‘3 goede vragen’, staat er informatie op onze wachtkamerschermen en de afspraakbevestigingsinformatie. Hierin verwijzen we naar de pagina Samen beslissen over uw zorg waar ook een animatievideo te vinden is.

Noordwest maakt gebruik van de keuzehulpbibliotheek van PatientPlus. Benieuwd naar het aanbod van PatientPlus? Ga dan naar keuzehulp.info. Wil je weten of een keuzehulp ook binnen Noordwest wordt gebruikt? Neem dan contact op met S. van Hoolwerff, programmamanager transformatieprogramma:

Zorgdomein

Sinds 1 oktober 2021 verlopen verwijzingen naar de specialisten van het laboratorium, radiologie en alle poliklinieken van Noordwest Ziekenhuisgroep voor huisartsen alleen nog via ZorgDomein. Dit betekent ook dat verwijzingen naar Noordwest via BeterVerwijzen (Verwijsmanager) niet meer aankomen. Mochten er per abuis toch een of meerdere verwijzingen via BeterVerwijzen (Verwijsmanager) verlopen dan ontvangt de betreffende huisartsenpraktijk per e-mail het verzoek om deze opnieuw te verzenden via ZorgDomein.

Diverse afdelingen binnen Noordwest ontvangen soms verwijzingen via e-mail. Noordwest raadt het af om medische gegevens van patiënten te delen via dergelijke onbeveiligde verbindingen. Verwijzingen die via e-mail of brief bij Noordwest binnenkomen, worden om deze reden niet in behandeling genomen.

In overleg met de ketenpartners rolt Noordwest de komende tijd ZorgDomein verder uit, zodat ook andere zorgaanbieders dan huisartsen hun patiënten/cliënten via dit verwijsplatform naar Noordwest kunnen verwijzen.