• NL

Met het patiëntenportaal Mijn Noordwest heeft u als patiënt van Noordwest Ziekenhuisgroep (Noordwest) direct toegang tot uw medisch dossier. Mijn Noordwest is een beveiligd portaal voor patiënten van het ziekenhuis. U kunt in het portaal:

  • onderdelen van uw medisch dossier lezen
  • afspraken inzien
  • een vragenlijst invullen
  • een videoconsult voeren met uw zorgverlener
  • uw uitslag van een onderzoek raadplegen, waarvan een aantal onderzoeken ook het beeld te zien is (let op: dit geldt niet voor alle onderzoeken)
  • het medisch verslag van uw arts na uw bezoek raadplegen
  • patiëntenfolders vinden
  • online aanmelden
     

Veel gestelde vragen over Mijn Noordwest

Klik op de vraag om het antwoord te lezen.

Inloggen

Veiligheid en privacy

Eisen aan uw computer en browser

Uw informatie in Mijn Noordwest

Medisch beeldmateriaal downloaden en delen
Medische informatie downloaden: Knop 'Mijn dossier downloaden'
Vragenlijsten
Mijn gegevens
Zorgverleners en zorgverzekering
Mijn contactpersonen
Mijn machtigingen
Mijn toestemming
Mijn contactvoorkeur

Online aanmelden voor uw afspraak

Overige vragen

----------------------------------------------------------

Inloggen
 

Vraag: Wanneer kan ik van Mijn Noordwest gebruik maken?
Antwoord:
U kunt van Mijn Noordwest gebruikmaken als u:

  • als patiënt geregistreerd bent in Noordwest Ziekenhuisgroep
  • beschikt over een computer, laptop, tablet of smartphone met internetverbinding
  • in het bezit bent van een DigiD met extra sms-controle of de DigiD app
  • uw (mobiele) telefoon, die is gekoppeld aan uw DigiD, bij zich heeft
     

Terug naar de vragen

Vraag: Hoe krijg ik toegang tot Mijn Noordwest?
Antwoord:
Om toegang te krijgen tot uw medische gegevens, logt u in met DigiD met sms-controle of u gebruikt de DigiD app.

Terug naar de vragen

Vraag: Ik heb geen smartphone maar een vast toestel. Ik kan geen sms-bericht ontvangen. Kan ik dan evengoed Mijn Noordwest gebruiken?
Antwoord:
Ook als u geen mobiele telefoon heeft, kunt u gebruik maken van de sms-functie. U kunt namelijk een gesproken sms-bericht op uw vaste telefoonnummer ontvangen. Meer informatie op www.digid.nl

Terug naar de vragen

Vraag: Waar staat DigiD voor?
Antwoord:
Met uw DigiD kunt u inloggen op websites van de overheid en in de zorg. DigiD staat voor 'digitale identiteit'. Met uw DigiD kunt u veilig inloggen op websites van de overheid en soms ook zaken die te maken hebben met zorg.

Terug naar de vragen

Vraag: Ik wil inloggen met mijn DigiD / ik wil naar digid.nl, maar ik kom op een wit scherm of op een pagina met een algemene foutmelding van de browser. Wat is er aan de hand?
Antwoord:
Waarschijnlijk voldoet de software op uw computer of mobiele apparaat niet meer aan de minimale beveiligingseisen van DigiD. U kunt niet meer inloggen met DigiD als u gebruik maakt van een verouderd besturingssysteem.

Terug naar de vragen

Vraag: Welk besturingssysteem voor computer of mobiele apparaat voldoet om DigiD te gebruiken?
Antwoord:

Voor uw computer

  • Windows 7 / 8.1
  • Windows 10
  • OSX 10.9.4 of hoger

Voor mobiele apparaat

  • iOS 7 of hoger
  • Android 6 of hoger

Daarnaast moet u uw browser updaten naar de meest recente versie.

Terug naar de vragen

Vraag: Waar vind ik meer informatie over DigiD?
Antwoord:
U vindt meer informatie op www.digid.nl

Terug naar de vragen

Vraag: Wat gebeurt er als ik ben ingelogd en ik opeens iets anders moet doen?
Antwoord:
U wordt na 15 minuten automatisch uitgelogd.

Terug naar de vragen

Vraag: Moet ik altijd 'Uitloggen'?
Antwoord:
Ja, u moet uitloggen. Dit is veiliger dan 'Sluiten'.

Terug naar de vragen

Vraag: Ik heb problemen met inloggen. Wat moet ik doen?
Antwoord:
U kunt dan eerst het volgende nagaan:

  • heeft u DigiD met sms-controle?
  • bent u ingeschreven als patiënt van Noordwest Ziekenhuisgroep?

Lukt het inloggen nog steeds niet, kijk dan op www.digid.nl

Terug naar de vragen

Vraag: Ik krijg de melding 'U heeft geen toegang tot dit portaal.' Wat moet ik dan doen?
Antwoord:
Stuur een e-mail naar patientenservice@nwz.nl en vermeld daarbij uw naam, geboortedatum en patiëntnummer. Wij gaan dan voor u na wat er aan de hand is. U krijgt bericht als het is opgelost.

Terug naar de vragen

Vraag: Kan ik inloggen op het portaal van iemand anders?
Antwoord:
DigiD is persoonlijk. Daarom kunt u niet inloggen in Mijn Noordwest van iemand anders. U kunt hiervoor wel gemachtigd worden. Noordwest heeft hiervoor een machtigingsprocedure. Hoe dit in zijn werk gaat kunt u vinden op nwz.nl/mijnnoordwest 
U kunt dan via uw eigen DigiD het dossier van de ander (bijvoorbeeld uw partner/kind) inzien.

Terug naar de vragen

Veiligheid en privacy
 

Vraag: Zijn mijn gegevens wel veilig?
Antwoord:
Wij gaan op een veilige manier met uw digitale gegevens om, conform de Algemene Verordening Gegevensbescherming. U kunt zelf bijdragen aan een veilig gebruik van Mijn Noordwest:

  • Log uit op het moment dat u Mijn Noordwest niet meer actief gebruikt en sluit daarna de browser.
  • Ga zorgvuldig om met afdrukken die u maakt van uw gegevens.
  • Uw DigiD gebruikersnaam en wachtwoord zijn strikt persoonlijk. Bewaar die daarom op een veilige plek.
  • Sla uw DigiD gebruikersnaam en wachtwoord niet op in uw computer, ook al stellen veel computerprogramma's dit voor. Dat zou namelijk betekenen dat iedereen die toegang heeft tot uw computer, ook uw inlognaam en wachtwoord kan vinden.
  • Gebruikt u draadloos internet? Zorg er dan voor dat uw internetmodem of router beveiligd is. Dan kan niet iedereen van uw internetverbinding gebruikmaken. In de handleiding van uw apparatuur staat hoe u dat kunt doen.

Terug naar de vragen

Vraag: Wordt er iets van mij genoteerd als ik inlog?
Antwoord:
Wij willen graag weten hoe vaak Mijn Noordwest wordt gebruikt. Daarom registeren we elke keer dat u inlogt. De gegevens die u invoert in Mijn Noordwest komen in uw medisch dossier.

Terug naar de vragen

Eisen aan uw computer en browser

Vraag: Met welke computers, tablets en smartphones kan ik gebruikmaken van Mijn Noordwest?
Antwoord:
U kunt met alle computers, laptops, tablets en smartphones gebruik maken van Mijn Noordwest.

Terug naar de vragen

Vraag: Is elke browser geschikt voor een videoconsult?
Antwoord:
Nee, dit kan alleen met de browsers (laatste versie): Edge, Chrome, FireFox en Safari. Internet Explorer 11 wordt niet meer ondersteund.

Microsoft Edge

Google Chrome

Mozilla Firefox

Apple Safari

 

Terug naar de vragen

Vraag: Wat als ik niet over de juiste browser beschik?
Antwoord:
Dan kunt u de juiste browser downloaden. Deze zijn veilig. Wij adviseren u:

 Microsoft Edge browser

Terug naar de vragen

Vraag: Hoe moet het als ik geen (mensen in mijn omgeving met een) computer heb?
Antwoord:
U hoeft Mijn Noordwest niet te gebruiken. Noordwest blijft u via andere kanalen informeren. Bijvoorbeeld per post of telefonisch. Natuurlijk kunt u Mijn Noordwest gebruiken als u bij anderen bent die over een computer / internet beschikken. Bibliotheken hebben ook vaak pc's die u kunt gebruiken. Let dan wel op uw privacy.

Terug naar de vragen

Uw informatie in Mijn Noordwest
 

Vraag: Zijn al mijn medische gegevens uit het verleden in Mijn Noordwest zichtbaar?
Antwoord:
Zeer beperkt, uw dossier wordt opgebouwd vanaf het moment dat Mijn Noordwest in gebruik is genomen (22 juni 2018). Dit betekent dat niet al uw medische gegevens uit het verleden in Mijn Noordwest terug te vinden zijn.

Terug naar de vragen

Vraag: Kan ik mijn dossier uit het verleden opvragen?
Antwoord:
Ja, dat kan. U kunt als u dat wenst uw dossier van voor 22 juni 2018 opvragen. U leest hier meer over nwz.nl/dossier

Terug naar de vragen

Vraag: Ik maak me zorgen over een uitslag. Wat moet ik doen?
Antwoord:
In Mijn Noordwest zijn alle geaccordeerde uitslagen direct zichtbaar. Het kan voorkomen dat uw zorgverlener de uitslag nog niet met u heeft besproken. Dat kan soms moeilijk zijn. Wilt u de uitslagen liever persoonlijk horen van uw zorgverlener? Wacht dan tot uw volgende afspraak. Uw zorgverlener vertelt dan precies wat de uitslagen betekenen. Maakt u zich zorgen? Neem dan contact op met de polikliniek waar u onder behandeling bent.
Om misbruik van uw gegevens te voorkomen, adviseren wij u deze niet zomaar te delen met anderen. U bent nooit verplicht om gegevens te delen.

Terug naar de vragen

Vraag: Welke informatie vind ik in Mijn Noordwest?
Antwoord:
In Mijn Noordwest kunt u een deel van uw medische gegevens raadplegen. Maar ook kunt u een vragenlijst invullen, zoals de vragenlijst voor een operatie/ingreep (preoperatieve vragenlijst).

Verder kunt u raadplegen:

  • Agenda

Vraag: Ik heb een telefonische afspraak met het ziekenhuis. Is dit zichtbaar in mijn agenda?
Antwoord:
Ja, dat is zichtbaar. Zo ziet u achter uw afspraak het icoontje van een telefoon.

Terug naar de vragen

Vraag: Staat daar ook bij vermeld hoe laat ik wordt gebeld?
Antwoord:
Nee, niet het tijdstip maar wel het dagdeel (ochtend of middag) wanneer u wordt gebeld.

Terug naar de vragen

Vraag: Ik zie de afspraken voor radiotherapie niet in de agenda van Mijn Noordwest staan. Klopt dat?
Antwoord:
 Dat klopt. De afspraken van radiotherapie staan niet in uw agenda van Mijn Noordwest. Radiotherapie heeft een eigen afsprakensysteem. Daarom worden deze afspraken niet in uw portaal getoond.

Terug naar de vragen

  • Agenda > Videoconsult

Noordwest maakt gebruik van videoconsult. Een afspraak met videoconsult kan alleen als u dit met uw zorgverlener heeft afgesproken. Op nwz.nl/mijnnoordwest > Hoe werkt videoconsult? vindt u een instructiefilm en een handleiding.

  • Agenda > Operaties

Vraag: Waar vind ik het operatieverslag (samenvatting)?
Antwoord:
 Bij operaties die zijn geweest (oranje button 'verslag')

Terug naar de vragen

  • Dossier 

Vraag: Wat vind ik in mijn 'dossier'?
Antwoord:
U vindt de volgende informatie in uw dossier:

  • allergieën
  • implantaten
  • medicijnen
  • mijn dossier downloaden
  • uitslagen: lab, metingen, microbiologie, pathologie (biopsie), radiologie onderzoeken
    • uitslagen aangevraagd door uw behandelend arts in het ziekenhuis: radiologie, nucleaire geneeskunde, pathologie, laboratoriumonderzoeken en medische microbiologie
    • uitslagen aangevraagd door uw huisarts: laboratoriumonderzoeken
  • behandelverslagen (conclusie en beleid)
  • behandelbeperkingen
  • brieven

Uw informatie ziet u zonder vertraging.

Belangrijk: beschrijving van uw diagnose
Het kan voorkomen dat uw ziekte (diagnose) is geregistreerd in uw medisch dossier, maar dat u deze ziekte niet volledig herkent. Dit komt omdat er voor ziektes (diagnoses) landelijk een beperkt aantal ‘standaard registraties’ zijn bepaald. Dit maakt dat uw medisch specialist soms een soort registratie gebruikt die, wat betreft de omschrijving, niet helemaal de juiste is. Bijvoorbeeld een uitgebreid onderzoek is alleen uit te voeren als een medisch specialist de betreffende standaard registratie gebruikt. U hoeft deze geregistreerde ziekte (diagnose) niet daadwerkelijk te hebben.

Terug naar de vragen

Vraag: Kan ik zelf een behandelbeperking invullen?
Antwoord:
Nee, u kunt niet zelf een behandelbeperking invullen. U kunt dit bespreken met uw arts tijdens uw eerstvolgende afspraak. Vervolgens vult de arts deze informatie in uw medisch dossier.

Terug naar de vragen

Vraag: Ik wil graag de informatie uit mijn dossier uitprinten. Hoe doe ik dit?
Antwoord:
U kunt uw informatie per pagina uitprinten door gebruik te maken van de printfunctie in de menubalk van uw browser. Het is niet mogelijk het gehele dossier in 1 keer uit te printen.

Terug naar de vragen

Medisch beeldmateriaal downloaden en delen

Vraag: Hoe kan ik mijn medisch beeldmateriaal downloaden en delen?
Antwoord:
Het downloaden van medisch beeldmateriaal doet u rechtstreeks via het betreffende beeld. Lees de instructie en de vraag en antwoord

Terug naar de vragen

Vraag: Kan ik in mijn portaal ook medisch beeldmateriaal van een onderzoek vinden?
Antwoord:
Ja, voor een aantal afdelingen vindt u uw medisch beeldmateriaal in uw patiëntenportaal Mijn Noordwest. Het kan ook voorkomen dat een onderzoek uit meerdere onderdelen bestaat. De beelden vindt u dan bij één onderdeel van het onderzoek.

Terug naar de vragen

Vraag: Is het beeldmateriaal van alle onderzoeken beschikbaar in Mijn Noordwest?
Antwoord:
Nee, niet van alle onderzoeken. Het kan voorkomen dat bij uw verslag geen afbeelding is toegevoegd. Vanaf de digitalisering van medische beelden (2004) zijn steeds meer afdelingen aangesloten op de zogenaamde ‘Beelddatabank’. Hierdoor zijn niet alle beelden of alle onderzoeken, gemaakt in Noordwest, opgeslagen in deze Beelddatabank.

Terug naar de vragen

Vraag: Van welke afdelingen staat het medisch beeldmateriaal in Mijn Noordwest?
Antwoord:
Hieronder vindt u een overzicht van de afdelingen waarvan het medisch beeldmateriaal (of van bepaalde onderzoeken) op dit moment in Mijn Noordwest staan. Let op. Er kan verschil zitten tussen afdelingen van de locaties Alkmaar en Den Helder.

Terug naar de vragen

Vraag: Waar vind ik in Mijn Noordwest het medisch beeldmateriaal bij een onderzoek?
Antwoord:
U vindt het medisch beeldmateriaal bij de menuknop dossier > uitslagen > radiologie onderzoeken

Vervolgens bij het betreffende onderzoek > de knop Beeld inzien

Terug naar de vragen

Vraag: Vind ik bij ‘radiologie onderzoeken’ de uitslag van een onderzoek van alle afdelingen?
Antwoord:
Ja, u vindt hier de uitslag van een onderzoek van de afdelingen die in bovenstaande tabel zijn vermeld.

Terug naar de vragen

Vraag: Ik heb wel een onderzoek gehad, maar toch zie ik geen medische beelden in Mijn Noordwest, hoe kan dit?
Antwoord:
Dit kan meerdere oorzaken hebben. De meest voorkomende verklaring zal zijn, dat er van het betreffende onderzoek geen medisch beeldmateriaal opgeslagen is, op de Beelddatabank. En dus niet beschikbaar in Mijn Noordwest.

Terug naar de vragen

Vraag: Waarvoor kan ik mijn medisch beeldmateriaal gebruiken?
Antwoord
: Dit beeldmateriaal is voor eigen gebruik en kunt u delen met andere partijen. Binnen Mijn Noordwest bent u (of een gemachtigde) de enige die de beelden kunt inzien via Mijn Noordwest.

Terug naar de vragen

Vraag: is het medisch beeldmateriaal geschikt om te delen met anderen?
Antwoord:
Ja, het medisch beeldmateriaal is geschikt om te delen met anderen. Denk hierbij aan een advocaat, jurist, letselschadeadvocaat of een andere zorgverlener zoals de fysiotherapeut of tandarts. U kunt dan zelf uw beelden downloaden vanuit Mijn Noordwest en delen. Lees de instructie bij de 1e vraag.

Terug naar de vragen

Vraag: Wat kan ik doen als ik het beeldmateriaal nodig heb voor een second opinion en/of overstap naar een ander ziekenhuis?
Antwoord:
Dit kunt u lezen in onze patiëntenfolder ‘Second opinion en/of overstap naar ander ziekenhuis’ op nwz.nl/patientenfolders.

Terug naar de vragen

Vraag: Wat kan ik doen als ik het beeldmateriaal nodig heb maar het staat niet in mijn portaal?
Antwoord:
Dit kunt u lezen in onze patiëntenfolder ‘Afschrift en wijziging medisch dossier’ op nwz.nl/patientenfolders.

Terug naar de vragen

Vraag: Het beeldmateriaal wordt niet geopend in Mijn Noordwest, terwijl er wel een link is. Hoe kan dit?
Antwoord:
De oorzaak kan zijn dat de browser Internet Explorer niet goed werkt, omdat deze niet meer wordt ondersteund door Microsoft. Gebruik een andere browser, bijvoorbeeld Edge, Chrome of Safari.

Terug naar de vragen

Vraag: Ik krijg met het openen van het medisch beeldmateriaal onderstaande melding. Hoe kan ik dit oplossen?
Antwoord:
Het kan voorkomen dat een onderzoek op het zogenaamde archief staat en dat dat dit enige tijd nodig heeft om op te halen. Probeer het over een paar minuten nogmaals.

Terug naar de vragen

Medische informatie downloaden: Knop ‘Mijn dossier downloaden’

Vraag: Ik wil medische informatie in Mijn Noordwest downloaden. Kan dit met de knop ‘Mijn dossier downloaden’?
Antwoord:
Ja, uw medische informatie downloaden doet u met de knop ‘Mijn dossier downloaden.

Belangrijk:

  • Voor het downloaden van uw medische informatie gebruikt u de knop ‘Mijn dossier downloaden’.
  • Voor het downloaden van uw medisch beeldmateriaal gaat u direct naar het medische beeldmateriaal.  

Terug naar de vragen

Vraag: Ik wil alleen een bepaalde brief of een bepaald verslag hebben? Gebruik ik hiervoor ook de knop Mijn dossier downloaden?
Antwoord:
Nee, u gebruikt hiervoor niet de knop Mijn dossier downloaden:

  • van een brief kunt u een pdf maken en opslaan op uw eigen computer
  • van een verslag kunt u de tekst kopiëren, plakken in een Worddocument en opslaan op uw eigen computer

Terug naar de vragen

Vraag: Als ik het gehele medisch dossier in Mijn Noordwest download, is dat met of zonder het beeldmateriaal? Oftewel: moet ik het beeldmateriaal altijd apart via het beeld downloaden?
Antwoord:
Ja. U moet uw medisch beeldmateriaal altijd apart downloaden (dus via de downloadmogelijkheid direct bij het medisch beeldmateriaal).

Terug naar de vragen

Vraag: Als ik alleen het verslag nodig heb. En niet het medisch beeldmateriaal? Hoe doe ik dit?
Antwoord:
Van een verslag kunt u de tekst kopiëren, plakken in een Worddocument en opslaan op uw eigen computer.

Terug naar de vragen

Vragenlijsten

Vraag: Aan welke vragenlijsten moet ik denken?
Antwoord:
Denk hierbij aan vragenlijsten, onder andere de preoperatieve vragenlijst. Dit is een vragenlijst die u moet invullen als u wordt opgenomen in het ziekenhuis voor een operatie/ingreep. Dit is nodig om alle informatie te verzamelen die kritisch is voor uw behandeling/ingreep. We zetten deze vragenlijst alvast in Mijn Noordwest, zodat u thuis op uw gemak de vragen kunt beantwoorden.

Terug naar de vragen

Mijn gegevens

Vraag: Welke gegevens vind ik onder ‘Mijn gegevens’?
Antwoord:
U leest de volgende gegevens, onderverdeeld in ‘Persoonlijke gegevens, privacy en overig’:

  1. contactgegevens: persoonsgegevens, e-mailadres en e-mailverificatie
  2. artsen en verzekering: huisarts, verzekering, tandarts, apotheek
  3. contactpersonen
  4. machtigingen
  5. toestemmingen (delen medische gegevens)
  6. contactvoorkeuren: contactvoorkeur, toestemming digitaal contact (e-mailen)
  7. aantekeningen: u kunt zelf aantekeningen bijhouden in Mijn Noordwest. Dit is geen communicatiekanaal met uw zorgverlener. Het zijn notities voor eigen gebruik. Uw zorgverlener heeft wel de mogelijkheid uw notities in te zien.

Terug naar de vragen

Vraag: Kan ik mijn persoonsgegevens zelf wijzigen?
Antwoord:
Uw persoonsgegevens komen uit de Gemeentelijke Basisadministratie. Deze gegevens kunt u In Mijn Noordwest controleren en overnemen.

Terug naar de vragen

Vraag: Waarom moet ik mijn gewijzigde e-mail of mobiel telefoonnummer laten controleren en ontvang ik dan een bericht met een code?
Antwoord:
Wij stellen graag vast dat de nieuw opgegeven gegevens ook echt kloppen. Wij sturen daarom een e-mail / SMS-bericht met een code. Deze code moet u vervolgens weer invullen. Zo weten wij dat u de daadwerkelijke ontvanger bent van de berichten die wij u na deze controle sturen.

Terug naar de vragen

Vraag: Waar wordt mijn e-mailadres voor gebruikt?
Antwoord:
Noordwest gebruikt uw e-mailadres om te 'melden' dat er informatie voor u klaar staat in uw patiëntenportaal. Denk hierbij aan een folder, vragenlijst, online aanmelden voor een afspraak, een videoconsult (herinnering), afspraakbevestigingsinformatie of voor andere zaken die te maken hebben met uw behandeling. Ook gebruiken we uw e-mailadres soms om u te vragen mee te doen met (kwaliteits)onderzoek. Meedoen is altijd vrijblijvend.

Terug naar de vragen

Vraag: Waarom is een e-mail alleen een melding? En waarom moet ik voor meer informatie met mijn DigiD inloggen in mijn portaal?
Antwoord:
De informatie die in uw portaal voor u klaarstaat is 'persoonlijk en medisch inhoudelijk'. Vanuit de privacywetgeving (AVG) is het niet toegestaan om persoonlijke en medisch inhoudelijke informatie in een e-mail op te nemen. Daarom is de informatie in de e-mail beperkt (melding) en logt u in met uw DigiD account (beveiligd) om de voor u bestemde informatie te raadplegen.

Terug naar de vragen

Vraag: E-mailadres controleren. Wat moet ik hiervoor doen?
Antwoord: Als u in uw Mijn Noordwest uw e-mailadres heeft ingevuld, dan moet deze worden gecontroleerd. Dit noemen we 'e-mailverificatie'. Hieronder leest u hoe u de e-mailverificatie doet:

Stap 1: log met uw DigiD in uw Mijn Noordwest

  • ga naar Mijn gegevens > Mijn gegevens: e-mailadres, het kader eronder 'e-mailverificatie'
  • start de controle. U ontvangt een e-mail met daarin een code
  • u blijft in uw portaal op de pagina staan en laat het portaal open staan. Belangrijk: dus niet uitloggen, maar verklein het venster 

Stap 2: U ontvangt een e-mail met een code

  • open uw mailbox in een nieuw venster (tabblad) of op een ander apparaat, anders wordt u uitgelogd uit uw portaal
  • open de mail 'verificatiecode e-mailadres', waarin een code staat
  • kopieer de code of verklein het venster in de e-mail 

Stap 3: U gaat terug naar uw portaal Mijn Noordwest in het andere venster

  • u vult de code in en klikt op 'opslaan' 

Belangrijk

  • als u de e-mailverificatie start, maak deze dan ook gelijk af. Als u even pauzeert kan het zijn dat u 'ongeldige code' als melding krijgt. U moet dan de volledige e-mailverificatie opnieuw starten
  • zorg dat Mijn Noordwest niet wordt afgesloten als u in uw mailbox uw code ophaalt. Als u uw portaal verlaat moet u namelijk opnieuw een code opvragen

Terug naar de vragen

Vraag: Kan ik mijn e-mailadres wijzigen?
Antwoord:
Ja, u kunt uw e-mailadres wijzigen en het controleren van uw e-mailadres (mailverificatie) starten.

Terug naar de vragen

Zorgverleners en zorgverzekering

Vraag: welke gegevens staan op deze pagina?
Antwoord:
dit zijn de gegevens van uw huisarts, verzekering, tandarts, apotheek

  • heeft u een nieuwe zorgverzekering, dan krijgt het ziekenhuis daar een melding van. U kunt de nieuwe gegevens dan controleren
  • uw apotheekgegevens kunt u zelf aanpassen
  • uw huisarts- en tandartsgegevens kunt u zelf aanpassen

Terug naar de vragen

Vraag: Hoe wijzig ik mijn tandartsgegevens?
Antwoord:
U vult de velden in:
- plaats: woonplaats
- naam: achternaam tandarts (zonder voorletters of tussenvoegsel)
Dan klikt u op 'zoeken' en verschijnt er een lijst met gevonden tandartsen. Hier kunt u de juiste tandarts selecteren.

Terug naar de vragen

Vraag: Hoe wijzig ik mijn huisartsgegevens?
Antwoord:
U vult de velden in:
- plaats: woonplaats
- naam: achternaam huisarts (zonder voorletters of tussenvoegsel)
Dan klikt u op 'zoeken' en verschijnt er een lijst met gevonden huisartsen. Hier kunt u de juiste huisarts selecteren.

Terug naar de vragen

Mijn contactpersonen

Vraag: Waarom kan ik niet zelf mijn contactpersoon invullen of wijzigen?
Antwoord:
Het is niet mogelijk een controle uit te voeren op de juistheid van de gegevens van een ander. Daarom kan alleen het ziekenhuis deze gegevens invullen of wijzigen.

Terug naar de vragen

Mijn Machtigingen

Vraag: Kan ik iemand machtigen om mijn dossier in te kunnen zien?
Antwoord:
ja, dat kan:

Meer informatie over de machtiging en het kind leest u in de folder 'Heeft u het al geregeld voor uw kind?' op nwz.nl/kindergeneeskunde  

Terug naar de vragen

Vraag: Mijn kind heeft zelf een DigiD. Kan ik inloggen met de DigiD van mijn kind?
Antwoord:
Ouders en voogden mogen hun kind tot 14 jaar helpen bij het aanvragen en gebruiken van een DigiD. Vul bij de aanvraag de gegevens in van het kind. Kinderen van 14 jaar of ouder moeten zelf hun DigiD aanvragen en gebruiken. DigiD is vanaf 14 jaar en ouder namelijk strikt persoonlijk. Meer informatie: DigiD | DigiD aanvragen of activeren > 'Mijn kind heeft een DigiD nodig'.

Belangrijk: het aanvragen van de machtiging Mijn Noordwest blijft noodzakelijk!

Terug naar de vragen

Vraag: Waarom blijft het aanvragen van een machtiging Mijn Noordwest noodzakelijk?
Antwoord:
Het gebruik van de DigiD van een ander (van wie dan ook) is wettelijk verboden. Daarom is voor de inzage van een medisch dossier van het kind altijd een machtiging Mijn Noordwest nodig.

Noordwest ziet het gebruiken van de DigiD door ouders/voogd van het kind alleen als een tijdelijke oplossing, namelijk als de machtiging nog niet is geregeld of als de aanvraag bij Noordwest in behandeling is.

Terug naar de vragen

Vraag: Als de machtiging is verleend, wat is er dan geregeld binnen Noordwest?
Antwoord:
Met de machtiging koppelt Noordwest het kind aan de gemachtigde ouder/verzorger. Hiermee logt hij/zij in met eigen DigiD in zijn/haar eigen portaal voor het raadplegen van de medische gegevens van het kind. Het gebruik van de DigiD van het kind is dan niet meer nodig, omdat ouder/verzorger de eigen DigiD gebruikt.

Terug naar de vragen

Vraag: Hoe wordt dan het dossier van de ander zichtbaar?
Antwoord:
Als de machtiging is verleend, dan is in uw eigen Mijn Noordwest het dossier zichtbaar van degene waarvoor u gemachtigd bent. Ga hiervoor naar Mijn gegevens, Mijn machtigingen en open het betreffende dossier.

Terug naar de vragen

Mijn toestemming (delen medische gegevens)

Vraag: Wat betekent dit en wie kan ik toestemming geven?
Antwoord: 
In uw medisch dossier staat belangrijke informatie. Zoals informatie over uw klachten en hoe die worden behandeld. Soms is het belangrijk dat een zorgverlener van buiten het ziekenhuis uw medische gegevens kan bekijken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan uw huisarts. Deze zorgverlener kan uw medische gegevens van Noordwest Ziekenhuisgroep alleen inzien met uw toestemming. U kunt in Mijn Noordwest toestemming geven voor toegang tot:

  • Medische gegevens met uw huisarts (zorgverlenersportaal): huisarts, de waarnemend huisarts (de reden wordt opgegeven) en uw verpleeghuisarts (als u bent opgenomen in een verpleeghuis) hebben toegang heeft tot uw medisch dossier
  • Medische gegevens met uw andere behandelaren (transmuraal zorgplatform): uitwisseling van medische gegevens voor uw behandelaren buiten Noordwest (bijvoorbeeld thuiszorg, fysiotherapie, tandarts, verpleeghuis, verzorgingshuis)
  • Medische beeldvorming (XDS): uitwisseling van radiologische beelden en beeldverslagen voor uw behandelaren in andere ziekenhuizen in Nederland, waaronder RKZ, Amsterdam UMC, AVL

Lees meer informatie op nwz.nl/toestemming

Toestemming geven is niet verplicht. Dat bepaalt u helemaal zelf. U kunt de toestemming ook zo weer intrekken.

Terug naar de vragen

Vraag: Hoe geef ik de toestemming voor mijn kind?
Antwoord:
U kunt hiervoor het formulier invullen en gebruiken. Deze zijn beschikbaar bij de aanmeldbalie, kinderkliniek/kinderafdeling en/of bij de poliklinische apotheek van het ziekenhuis. Meer informatie hierover vindt u op nwz.nl/toestemming en leest u in de folder 'Heeft u het al geregeld voor uw kind?' op nwz.nl/kindergeneeskunde

Terug naar de vragen

Mijn contactvoorkeur

Vraag: Wat is 'Mijn contactvoorkeur'?
Antwoord:
Met Mijn contactvoorkeur kunt u aangeven of u uw afspraakbevestigingsinformatie schriftelijk of digitaal wilt ontvangen.

Terug naar de vragen

Vraag: Wat wordt precies bedoeld met 'digitaal'?
Antwoord:
Met digitaal bedoelen we dat uw afspraakinformatie voor u klaar staat in uw Mijn Noordwest.

Terug naar de vragen

Vraag: Hoe weet ik dat er een afspraak is gemaakt? En de informatie klaar staat in Mijn Noordwest?
Antwoord:
U ontvangt via een e-mail een melding. In deze e-mail staat alleen datum en tijdstip van uw afspraak. U moet vervolgens inloggen (DigiD) in uw portaal om te lezen waar uw afspraak plaatsvindt (locatie) en belangrijke informatie over uw afspraak.

Terug naar de vragen

Vraag: Als ik de afspraakbevestigingsinformatie digitaal wil ontvangen, maar ik wil geen e-mail van het ziekenhuis ontvangen? Kan dat?
Antwoord:
Nee, dat kan niet. Met Mijn contactvoorkeur op digitaal hebben wij ook uw toestemming digitaal contact (e-mail) nodig en daarmee ook uw e-mailadres.

Terug naar de vragen

Vraag: Contactvoorkeur, toestemming digitaal contact, e-mailadres en e-mailverificatie: hoort dit allemaal bij elkaar?
Antwoord:
Het hoort bij elkaar, maar u vult het allemaal apart in:

  • zet uw contactvoorkeur op 'digitaal'
  • zet dan ook toestemming digitaal contact op 'ja'
  • vul uw e-mailadres in of controleer uw e-mailadres (Mijn gegevens/Mijn gegevens)
  • start de e-mailverificatie (als u deze nog niet heeft gedaan)

Terug naar de vragen

Vraag: Als ik mijn contactvoorkeur op 'digitaal' zet, staat dan alle correspondentie van het ziekenhuis in mijn portaal klaar?
Antwoord:
Nee, dit geldt nu alleen voor de afspraakbevestigingsinformatie. Andere correspondentie van ziekenhuishuis ontvangt u gewoon nog thuis per post.

Terug naar de vragen

Vraag: Als ik mijn contactvoorkeur op 'schriftelijk' zet, maar ik wil wel e-mail ontvangen van het ziekenhuis. Kan dat?
Antwoord:
Ja, dat is mogelijk. Vul dan uw e-mailadres in of controleer uw e-mailadres en start de e-mailverificatie (als u deze nog niet heeft gedaan).

Terug naar de vragen

Online aanmelden voor uw afspraak
 

Vraag: Hoe weet ik dat ik mij online kan aanmelden?
Antwoord: 
U ontvangt uiterlijk 1 dag voor uw afspraak een e-mail 'Online aanmelden mogelijk voor uw afspraak bij Noordwest'. Is uw e-mailadres bij ons niet bekend, kijk dan in uw portaal Mijn Noordwest. U ziet dan op de homepagina van het portaal de volgende melding staan:

Terug naar de vragen

Vraag: Is voor elke afspraak online aanmelden mogelijk?
Antwoord: 
Nee, online aanmelden is niet mogelijk:

  • als u een afspraak heeft alleen op 1 van de buitenlocaties van Noordwest (daar is geen aanmeldzuil aanwezig)
  • als de afdeling gebruik maakt van een gecombineerde aanmeldzuil (een zuil waar u zich aanmeldt met uw identiteitsbewijs en ook met de dagticket)

Terug naar de vragen

Vraag: Voor welke afspraken kan een patiënt zich online aanmelden?
Antwoord: 
Online aanmelden is mogelijk voor alle afspraken en opnames, waarvoor patiënten zich nu ook via de afdelingsaanmeldzuil kunnen aanmelden.

Terug naar de vragen

Vraag: Kan ik mij aanmelden met alle devices?
Antwoord: 
Ja, u kunt zich aanmelden met een laptop/computer en smartphone/tablet met internetverbinding.

Terug naar de vragen

Vraag: Hoe kan ik mij online aanmelden?
Antwoord: 
U kunt zich online aanmelden via uw patiëntenportaal Mijn Noordwest. U logt in met de DigiD app of met uw DigiD met extra SMS-controle.

Terug naar de vragen

Vraag: Wat moet ik doen als het aanmeldproces niet gelukt is:

  • ik moet even van mijn computer vandaan en word dan automatisch uitgelogd
  • mijn computer of het aanmeldproces loopt vast

Antwoord: U kunt u zich gewoon aanmelden met uw identiteitsbewijs bij de aanmeldzuil van het ziekenhuis. Meer informatie op nwz.nl/aanmelden

Terug naar de vragen

Vraag: Wat moet ik doen als mijn internet hapert?
Antwoord: Uw verbinding wordt dan niet verbroken. Mocht dit wel gebeuren en u logt opnieuw in, dan kunt u de stappen opnieuw doorlopen. Dit geldt niet voor de vragenlijsten (COVID-19 en MRSA) als u beide al had ingevuld (behalve als het antwoord duidt op een risico. Dan is het aanmeldproces gestopt).

Terug naar de vragen

Vraag: Hoe weet ik dat het aanmeldproces gelukt is?
Antwoord: 
U ontvangt dan een e-dagticket maximaal 15 minuten na het afronden van het online aanmelden.

Terug naar de vragen

Vraag: Moet ik de dagticket uitprinten?
Antwoord: 
Dat kan, maar hoeft niet. U kunt ook uw dagticket scannen met uw smartphone. U houdt uw telefoon dan voor de scanner van de aanmeldzuil (bij de afdeling).

Terug naar de vragen

Vraag: Wat moet ik doen als ik geen dagticket heb ontvangen of de dagticket kwijt ben geraakt?
Antwoord: U meldt zich aan bij de aanmeldzuil van het ziekenhuis (ingang). Als uw gegevens kloppen, wordt uw dagticket geprint.

Terug naar de vragen

Vraag: Er is voor mij op dezelfde dag een extra afspraak gepland? Moet ik mij dan 2 keer aanmelden?
Antwoord: 
Nee, dat hoeft niet. De QR-code op uw dagticket geldt voor alle afspraken op dezelfde dag.

Terug naar de vragen

Vraag: Ik heb een melding gekregen van een MRSA-verdenking? Wat doe ik?
Antwoord: 
Dan is het aanmeldproces gestopt. U komt voor uw afspraak naar het ziekenhuis en gaat direct naar de aanmeldbalie (hoofdingang centrale hal), waar u zich meldt.

Terug naar de vragen

Vraag: Ik heb een melding gekregen van een COVID-19 verdenking? Wat doe ik?
Antwoord: 
Dan is het aanmeldproces gestopt en krijgt u een melding dat het ziekenhuis met u contact opneemt.

Terug naar de vragen

Vraag: Wat is het voordeel om mij online aan te melden?
Antwoord: 
Bij het ziekenhuis aangekomen hoeft u zich niet meer aan te melden bij de aanmeldzuil in de ingang van het ziekenhuis. U gaat rechtstreeks naar de afdeling toe. U meldt zich daar met uw ticket bij de aanmeldzuil van de afdeling.

Terug naar de vragen

Overige vragen
 

Vraag: Waarom is Mijn Noordwest ontwikkeld?
Antwoord:
Met Mijn Noordwest stelt het ziekenhuis u in staat regie te voeren over uw eigen gezondheidsgegevens. U kunt dan beschikken over dezelfde informatie als uw behandelaar. Dit past bij de wens van Noordwest om 'de patiënt' mee te laten beslissen over de behandeling, initiatief te laten nemen en actief van informatie te voorzien.

Terug naar de vragen

Vraag: Ik wil geen gebruik maken van Mijn Noordwest. Kan dat?
Antwoord:
U bent niet verplicht Mijn Noordwest te gebruiken. U kunt uw portaal dicht laten zetten. U kunt dan niet inloggen en Mijn Noordwest dus niet gebruiken. Wilt u het portaal dicht zetten, neem dan contact op met de functionaris gegevensbescherming: e-mail privacybescherming@nwz.nl  

Houdt u er rekening mee dat de pagina's wel blijven bestaan, ook als het portaal voor u is dichtgezet.

Terug naar de vragen

Vraag: Mijn vraag staat er niet tussen? Waar kan ik terecht met mijn vraag?
Antwoord:
Als uw vraag er niet bij staat, dan kunt u een mail sturen naar patientenservice@nwz.nl
Uw vraag wordt binnen 2 werkdagen beantwoord.

Terug naar de vragen

---------------------------------------------------

Meer informatie
U vindt meer informatie op onze website nwz.nl/mijnnoordwest
U kunt daar ook een filmpje over Mijn Noordwest bekijken.

Uw vragen
Heeft u vragen over het gebruik van Mijn Noordwest?

  • staat uw vraag er niet bij? Neem dan contact op met servicepunt Mijn Noordwest:
  • heeft u een vraag over uw zorg en behandeling? Neem dan contact op met de polikliniek waar u onder behandeling bent. De telefoonnummers vindt u op onze website bij specialismen.
  • heeft u een vraag over uw DigiD? Dan verwijzen wij u graag naar DigiD van de overheid

 

Laatst bezochte pagina's

U bent hier: Veel gestelde vragen