• NL

Heeft u een afspraak op een van onze poliklinieken? Dan adviseren wij u om de informatie op deze pagina's rustig door te lezen. Dit helpt ons om u tijdens uw bezoek in Noordwest Ziekenhuisgroep goed van dienst te zijn.

Alleen naar uw afspraak

Hoewel de coronacrisis in Nederland minder voelbaar is, is het in het ziekenhuis nog anders dan normaal. Door de maatregelen die wij hebben moeten nemen om te zorgen voor een veilige omgeving in ons ziekenhuis, kunnen we nog niet teveel patiënten tegelijk ontvangen. We doen er alles aan om iedereen zo snel mogelijk te helpen. 
 
Dat betekent dat we door blijven gaan met telefonische afspraken en videoconsulten. Als er echt een afspraak nodig is, vragen we u alleen te komen naar hun afspraak. Zo kunnen er meer patiënten voor een afspraak terecht in het ziekenhuis en zetten wij ons maximaal in voor een veilige omgeving op onze locaties. Om alles soepel te laten verlopen hebben wij uw begrip en medewerking hard nodig.
 
We begrijpen uiteraard heel goed dat het lastig kan zijn om het gesprek alleen te voeren. Om u zo goed mogelijk te helpen, bieden we verschillende mogelijkheden aan: 

  • stel uw zorgverlener voor om uw naaste te bellen zodat deze via de telefoon live aan het gesprek kan deelnemen
  • geef bij uw zorgverlener aan dat u het gesprek wilt opnemen. U kunt het hele gesprek opnemen of een samenvatting. Zo kunt u na de afspraak met uw naaste het gesprek terugluisteren en bespreken

Lees verder onder 'Uw gesprek opnemen'.
 

Wat neemt u mee?

  • altijd uw identiteitsbewijs
  • altijd een overzicht van uw medicijnen, aan te vragen bij uw apotheek
  • als u een afsprakenkaart heeft neemt u die dan mee
  • in sommige gevallen uw verwijsbrief (meestal heeft uw huisarts deze al digitaal naar ons verzonden)
     

Hoe kunt u zich voorbereiden?

Soms is het handig om vooraf te bedenken wat u de arts tijdens het consult wilt vragen. Wij raden u aan deze vragen alvast op te schrijven. In de brochure 'Wat vraag ik aan mijn arts?' vindt u hier meer over.

Uw gesprek opnemen
Tijdens de afspraak met uw zorgverlener komt vaak veel aan de orde. Zo veel dat u misschien niet alle informatie onthoudt. U kunt dan het gesprek opnemen, bijvoorbeeld met uw mobiel. Geef dit dan door aan uw zorgverlener. Vindt u een heel gesprek opnemen te lang? Dan kunt u ook aan de zorgverlener vragen om het gesprek samen te vatten en dat u dit opneemt.
Let wel: u mag absoluut geen geluidopname verspreiden of publiekelijk delen, bijvoorbeeld via sociale media. Hiervoor moet u altijd toestemming vragen aan uw zorgverlener.

Voor beeldopnames geldt dat u altijd eerst toestemming moet vragen aan uw zorgverlener. U mag nooit andere patiënten in beeld brengen. 


Uw naaste bellen tijdens de afspraak
U kunt ook aan uw zorgverlener voorstellen om uw naaste te bellen zodat deze via de telefoon live aan het gesprek kan deelnemen.

 

Hoe bereid u uw kind voor?

Een bezoek aan het ziekenhuis kan een indrukwekkende gebeurtenis zijn voor uw kind. Het is daarom belangrijk dat uw kind weet waarom het naar het ziekenhuis moet en wat er gaat gebeuren, zodat uw kind zich zoveel mogelijk op zijn gemak voelt bij ons. Een goede voorbereiding helpt daarbij en is ook goed voor de verwerking achteraf. Wat kunt u als ouder doen om uw kind voor te bereiden op een bezoek aan het ziekenhuis? Lees de tips in de folder 'Begeleiding van uw kind'. Met de jongste kinderen kunnen ouders het fotoverhaal 'Voor het eerst naar het ziekenhuis' bekijken.

Wat gebeurt er tijdens het consult?

Tijdens het eerste consult bespreken we de aard van uw klacht(en). Vaak vindt een lichamelijk onderzoek plaats naar uw klachten. Afhankelijk van de bevindingen van het consult maken we afspraken voor een aanvullend onderzoek of een herhalingsconsult. Specifieke informatie over onderzoek en behandeling ontvangt u op de polikliniek.

Met wie krijgt u te maken?

Noordwest Ziekenhuisgroep is een topklinisch opleidingsziekenhuis. Daarom zijn op veel poliklinieken naast specialisten ook arts-assistenten, co-assistenten, verpleegkundig specialisten en/of verpleegkundige consulenten betrokken bij uw onderzoek en behandeling. Arts-assistenten zijn volledig bevoegde artsen die al dan niet in opleiding zijn tot specialist. Co-assistenten zijn studenten in opleiding tot arts. Verpleegkundig specialisten en verpleegkundige consulenten zijn gediplomeerde verpleegkundigen die bevoegd zijn om een deel van de (medische) behandeling uit te voeren. Al deze zorgverleners doen dit onder verantwoordelijkheid van en in nauw overleg met de specialist. Deze specialist is eindverantwoordelijk voor uw medische behandeling. Dit is dan ook uw zogenoemde hoofdbehandelaar. Weet u niet wie uw hoofdbehandelaar is? Vraag dit dan na bij de medewerker van de polikliniek of tijdens het spreekuur aan de arts. Wilt u uw hoofdbehandelaar spreken, dan vraagt u dit aan de medewerker van de polikliniek.

Fotoverhaal kind: 'Voor het eerst naar het ziekenhuis'

Laatst bezochte pagina's

U bent hier: Het consult